9 АВА — ОДНА З НАЙТРАУРНІШИХ ДАТ У ЄВРЕЙСЬКОМУ КАЛЕНДАРІ. ЗА ТРАДИЦІЄЮ ДЕНЬ 9 АВА ВВАЖАЄТЬСЯ ДАТОЮ РУЙНУВАННЯ ЯК ПЕРШОГО, ТАК І ДРУГОГО ХРАМУ В ЄРУСАЛИМІ. НА ЗГАДКУ ПРО ЦЕ БУЛО ВСТАНОВЛЕНО ПІСТ. ПРИЧОМУ 9 АВА — ОДИН ІЗ НАЙВАЖЧИХ ЄВРЕЙСЬКИХ ПОСТІВ: ТРИВАЄ ПОНАД ДОБУ, І ПОСТИТИ ЦЬОГО ДНЯ МАЮТЬ МАЙЖЕ ВСІ, КРІМ ДІТЕЙ, ХВОРИХ ТА — ІНОДІ — ВАГІТНИХ І ЖІНОК, ЩО ГОДУЮТЬ ГРУДДЮ. КРІМ ТОГО, САМЕ 9 АВА ВІДБУВАЛОСЯ БАГАТО СУМНИХ ПОДІЙ У ЄВРЕЙСЬКІЙ ІСТОРІЇ — НАТЯК НА ТЕ, ЩО ДЕНЬ ПОСТУ 9 АВА ПОЗНАЧЕНИЙ ПЕЧАТКОЮ ЖАЛОБИ ЗГОРИ.
З настанням місяця Ав набувають чинності додаткові закони, пов’язані зі скорботою про руйнування Храму, і веселощі ще більше зменшують. Усі тяжби з неєвреєм, якщо це можливо, бажано перенести на час після 9 Ава.
Ці закони також мають силу і в сам день 9 Ава, а деякі з них залишаються актуальними аж до 10 Ава. Тому, як введення в закони посту 9 Ава, скажемо коротко і про ті обмеження, які вводяться вже з новомісяччя Ава:
Закони, що стосуються вина і виноградного соку (у випадку, коли їх п’ють виключно заради задоволення, а не в ім’я заповіді і не під час святкових трапез);
Закони, що стосуються м’яса і м’ясних страв у буденних трапезах;
Спів під час святкових трапез;
Посадка дерев і квітів;
Купівля, знімання, ремонт житла;
Купівля, пошиття, ремонт одягу;
Прання і прасування одягу;
Купання;
Стрижка нігтів.
9-те Ава
- взуття
9-го Ава заборонено ходити в шкіряному взутті. Користуються гумовим або матер’яним взуттям (той, хто доторкнувся рукою до такого взуття, як і до шкіряного, має зробити обмивання рук без благословення). Той, хто одягає гумове або матерчате взуття, вранці, як завжди, вимовляє “Благословенний ти і т.д. – який створив для мене все необхідне”. Прийнято привчати дітей не носити шкіряне взуття цього дня з чотирьох-п’яти років. - Діти
З дев’ятирічного віку заведено привчати дітей до кількох годин посту. Хлопчикам до тринадцяти років і дівчаткам до дванадцяти не прийнято постити цілу добу. Годуючи дітей цього дня, слід обмежитися простими продуктами, не давати їм солодощів і делікатесів. Дорослі, які за станом здоров’я зобов’язані їсти й пити, також мають утриматися від делікатесів. - Вечірнє читання Сувою
Після вечірньої молитви заведено читати “Сувій Ейха” і, якщо він написаний на пергаменті за всіма правилами, заведено вимовляти благословення “…Той, хто освятив нас заповідями і зобов’язав читати сувій”. - Сон
Прийнято зменшувати задоволення від сну, змінюючи звичний порядок: наприклад, спати без подушки, без простирадла тощо.
5. Подружні стосунки
9-го Ава заборонені інтимні стосунки між подружжям. Подружжю бажано утриматися від прояву знаків уваги інтимного характеру, таких, як легковажні бесіди, поцілунки, обійми тощо. Вночі 9-го Ава подружжю не слід спати в одному ліжку. Коли жінка повинна йти в мікву в ніч на 9-те ава, занурення переноситься на ніч після посту. Після закінчення посту жінка повинна ретельно викупатися, вимити голову і зануритися в мікву. Навіть у ті роки, коли 9-те Ава випадає на суботу і піст переносять, усі перераховані вище закони залишаються чинними, незважаючи на те, що шабат – не час скорботи.
6. Умивання
9-го Ава заборонено вмиватися. Під час обмивання рук вранці і після туалету воду слід лити тільки на пальці. Коен, який благословляє народ під час мінхи, а також ті, хто за станом здоров’я зобов’язаний їсти хліб, омивають кисті рук повністю, як зазвичай. Той, хто відчуває страждання, якщо не вмиється, може вологими після обмивання руками протерти очі й обличчя, а якщо цього недостатньо, помити обличчя й очі, як зазвичай.
7. Чищення зубів
Прийнято цього дня не чистити зуби, тому що це створює приємне відчуття в роті, а також через побоювання, що під час чищення зубів людина вип’є трохи води, що категорично заборонено робити в піст. Той, хто відчуває страждання, якщо не почистить зуби, може сполоснути рот або навіть почистити зуби звичайним способом, суворо стежачи за тим, щоб водночас не випити жодної краплі води.
8. Дезодорант і косметика
9 Ава заборонено користуватися парфумами, кремами та косметикою
Дозволено користуватися дезодорантом. Користуватися парфумами, кремами та косметикою заборонено.
9. Порядок молитов 9-го Ава
Ашкеназькі євреї у вечірній і ранковій молитві не кажуть вставки “Нахем” і “Анейну”, а в мінху кажуть обидві. Сефарди вставляють обидва уривки в усі три молитви 9-го ава. “Нахем” кажуть у благословенні про Єрусалим, а якщо забув сказати там, мусить вставити його без згадки імені Всевишнього в благословенні про повернення храмового служіння, а якщо й там забув – наприкінці молитви, там де просять про те, щоб Творець оберігав вуста від злих промов. Якщо в цьому місці не сказав – немає більше можливості сказати цю вставку, але молитися заново через це обов’язку немає.
У ранковій молитві також читають “Сувій Ейха”, але вже без благословень. Прийнято до полудня сидіти на підлозі або на низьких стільцях і читати “Кінот” – “Плачі” за зруйнованими святинями. Під час ранкової молитви не накладають тфілін і не одягають таліт гадоль. (У певних місцях молитви “Шма” заведено цілувати нитки цицит великого таліту. Цього ранку великий таліт не одягають, а нитки малого таліту не прийнято цілувати замість нитки великого). 9-го Ава в ранковій молитві не говорять “пісню дня”, яку співали Левити за часів Храму. Не промовляють молитву “Авіну малкену”, цього ранку коени не благословляють народ, хазан також не читає благословення коенів, не кажуть “Таханун”.
У мінху – денну молитву – накладають тфілін і одягаються в таліт гадоль (коли благословляють на великий таліт, треба мати на увазі, що благословення стосується і малого таліту, на який не благословили вранці). У мінху заповнюють “пісню дня”, потім кажуть “щасливі ті, хто перебуває в домі Твоєму”, читають фрагменти з Тори, встановлені для днів громадських постів, і Афтару – уривки з Пророків. Як згадувалося вище, уривок “Нахем” говориться в благословенні про Єрусалим, а вставка “Анейну” – в “Той, хто чує молитву”. Як і в усі громадські пости, кажуть “Сім шалом”, замість “Шалом рав”. Хазан говорить вставку “Анейну” між благословенням про “Визволення з вигнання” і благословенням про “Лікування”. У разі, якщо Мінху моляться близько до заходу сонця, коени благословляють громаду так само, як вони зазвичай роблять це в Шахарит. Не кажуть “Авіну малкейну” і “Таханун”.
10. Читання “Псалмів царя Давида”
Тим, хто щодня читає “Псалми царя Давида”, 9-го Ава бажано перенести їхнє читання якомога ближче до мінхи.
Привітання
9-го Ава не заведено вітати одне одного словом “Шалом”. Однак сказати “Мазаль Тов”, “здрастуйте”, “до побачення”, “привіт”, “бувай”, – не забороняється. Ремонт, миття посуду тощо. Прийнято не працювати, не займатися домашніми справами, ремонтом до полудня 9-го ава, а якщо є можливість, то протягом усього посту. Якщо є ймовірність появи неприємного запаху або комах, – дозволено помити посуд, винести сміття тощо.
Приготування їжі
Не слід готувати їжу до полудня. Коли готують після полудня, під час миття продуктів і посуду бажано не користуватися гарячою водою.
Куріння
Заборонено палити. Тим, кому дуже важко утриматися від куріння, може покурити після полудня в затишному місці.Пахощі
Бажано цього дня не насолоджуватися запахом пахощів.
Хворі
Бажано, щоб той, кому за станом здоров’я необхідно їсти 9-го ава, їв продукти, які не потребують “обмивання рук”, оскільки миття цього дня заборонено. Якщо все ж таки він їсть хліб, – зобов’язаний омити повністю кисті рук. Той, хто їсть 9-го Ава хліб, згідно з деякими думками, у тій частині благословення після їжі, де йдеться про Єрусалим, говорить вставку “Нахем”. Того, хто за станом здоров’я не міг постити, дозволено під час ранкової молитви викликати до Тори. З того моменту, коли хворий відчув себе добре і голодування більше не може йому зашкодити, він повинен почати постити.
Після закінчення посту
Після закінчення посту бажано зробити обмивання рук як слід. Після вечірньої молитви влаштовувати читати “Благословення місяця”, але до цього бажано перевзутися і трохи перекусити.