ПЕСАХ, СВЯТО ВИХОДУ З ЄГИПТУ, У 5784 РОЦІ ВІДЗНАЧАЮТЬ ІЗ 15 ДО 22 НІСАНА (ЗАХОДИТЬ УВЕЧЕРІ 22 КВІТНЯ 2024 РОКУ). ЙОГО МОЖНА НАЗВАТИ ЧАСОМ НАРОДЖЕННЯ ЄВРЕЙСЬКОГО НАРОДУ. У ДНІ ПЕСАХА МИ ВІДЗНАЧАЄМО ЗВІЛЬНЕННЯ ВІД РАБСТВА – ЯК ФІЗИЧНОГО, ТАК І ДУХОВНОГО. САМЕ СВЯТО ТРИВАЄ ТИЖДЕНЬ, АЛЕ ПІДГОТОВКА ПОЧИНАЄТЬСЯ ЗАЗВИЧАЙ ЗАДОВГО ДО ЙОГО НАСТАННЯ.
Підготовка до свята
Усе, що зазнало бродіння, на кшталт заквашеного тіста, називається хамець. І його заборонено не тільки вживати, а й зберігати у своїх володіннях протягом усіх днів свята Песах. Під цю заборону підпадають такі продукти як хліб, печиво, макарони, горілка, віскі, пиво тощо.
Єдиний хлібний продукт, дозволений у Песах, – це маца, яку виготовляють із ретельним дотриманням усіх приписів єврейського закону. У перші два вечори їсти мацу є обов’язком.
Заборона на вживання хамеця настає вранці, ще напередодні свята. За законом, хамець у дні Песаха заборонений у будь-якій кількості, тож не можна вживати жодні продукти, суміші та напої, якщо вони містять бодай частинку хамеця. Не можна не тільки їсти, а й користуватися продуктами, що містять хамець, наприклад, борошняним клейстером.
Найнадійніший спосіб уникнути мимовільного порушення заборони – купувати для Песаха продукти з написом Kosher for Passover, כשר לפסח і печаткою рабина. До свята можна купити вино, коньяк і напої з винограду, будь-які м’ясні та молочні продукти, численні приправи і безалкогольні напої за умови, що на них стоїть печатка рабина і позначка Kosher for Passover.
Посуд, який зазвичай вживають увесь рік, вбирає хамець, і, звісно, його не можна використовувати на Песах без спеціального очищення. Найкраще придбати окремий великодній посуд. Якщо ж у вас немає спеціального посуду на Песах, ви можете очистити повсякденний за особливим приписом. Щоб уникнути помилки, зверніться до рабина. Слід, однак, пам’ятати, що очищення (кашерування) краще провести за кілька днів до Песаху, а не напередодні його.
Продаж хамеця
Перед Песахом уповноважують місцевого рабина продати неєврею запаси продуктів, що містять хамець, якими заборонено володіти в дні Песаха, але знищення яких небажане, а також посуд, яким користуються впродовж усього року. Усі ці речі складають удома в окремому місці й зачиняють на всі дні свята. Той, хто продає, підписує документ, що уповноважує рабина здійснити продаж. На підставі цього документа рабин продає неєврею всі зазначені продукти і предмети.
Після восьми днів свята Песах рабин відкуповує все продане. Тільки в цьому випадку вони можуть знову користуватися після Песаха продуктами і посудом, які були продані на дні свята.
Пошуки та спалювання хамеця
За день до свята, з настанням вечора проводять символічну процедуру пошуку хамеця. Пошук за традицією здійснює глава сім’ї, тримаючи в руках запалену воскову свічку, і пір’ям птаха підбираючи всілякі крихти, що завалялися. Зазвичай до цього часу вже весь хамець зібрано, а все необхідне для їжі цього вечора і наступного ранку (напередодні свята) прибрано в спеціальне місце. Тому в різних, заздалегідь відомих місцях, зазвичай залишають десять твердих крихт хамеца (кожна загорнута в папір) для того, щоб пошук хамеца був небезуспішним.
Перед початком пошуку господар вимовляє спеціальне благословення:
Борух Ато А-дой-ной Е-лой-ейну Мелех Оойлом Ашер Кідешону Беміцвойсов
Вецивону Аль Біур Хомейц.Сефардська вимова: Барух Ата, Адо-най Е-ло-ейну Мелех Аолам, Ашер
Кідешану Беміцвотав Вецівану Аль Біур Хамец.(“Благословенний Ти, Господь, Б-г наш, Владика всесвіту, що освятив нас Своїми заповідями і наказав нам знищити хамець”).
Мають бути обстежені всі житлові приміщення, куди протягом року міг бути занесений хамець. Обшукують також комори, погреби, горища, гаражі та автомобілі. Слід ретельно перевірити всі потаємні місця: дірки, шпарини, проміжки між важкими меблями, стінами та підлогою, щілини в підлозі та стінах тощо.
Одразу після закінчення “пошуку” необхідно зректися в серці своєму від частинок хамеця, що залишилися незнайденими, і вимовити:
“Усе непрісне і квасне, що перебуває в будь-якому місці, що належить мені, чого я не помітив і не усунув, і невідоме мені, нехай буде вважатися, як ніщо, і нікому не належить, як земний пил”.
Знайдений під час пошуку хамець (разом із пером і залишком свічки) слід покласти в дерев’яну ложку, загорнути в папір, зав’язати й покласти в надійному місці та на видноті так, щоб, з одного боку, його не загубили, а з другого – не забули та спалили наступного ранку.
Переддень свята
Напередодні Песаха дозволяється їсти хамець тільки протягом першої третини дня. Про точний час ви можете дізнатися в нашому календарі, задавши своє місце розташування.
Після закінчення часу, коли можна їсти хамець, протягом ще однієї години можна продавати його неєвреям та/або знищити.
У день напередодні свята, приблизно за годину після закінчення терміну, до якого дозволено їсти хамець, залишки сніданку і пакетик із крихтами, прихований з учорашнього вечора, спалюють на багатті. При цьому господар подумки повністю відмовляється від будь-яких прав на хамець, який може знайтися після обряду знищення хамеця, і вимовляє:
“Усе непрісне і квасне, що перебуває в будь-якому місці, що належить мені, видиме мною і невидиме, помічене мною і непомічене, усунуте мною і не усунуте, нехай вважатимуть, як ніщо, і те, що нікому не належить, як земний пил”.
До кінця вищезазначеної години жодного хамеця не повинно залишитися в єврейському володінні. Хамець, знайдений після цього, вже не можна продавати, і він підлягає негайному знищенню.
За традицією, первістки-чоловіки постять напередодні свята. Якщо старший син не досяг ще повноліття, постити повинен його батько. Оскільки цей піст має лише характер пам’ятного, то участь у трапезі, присвяченій якомусь релігійному святу, звільняє первістків від посту. Зазвичай у синагогах готують до цього дня урочистості, присвячені закінченню якогось трактату Талмуда, і запрошують первістків узяти в них участь.
Седер
Великодній Седер – найбільш урочистий і значний серед усіх єврейських обрядів. Його проводять у перший і в другий вечір свята (в Ізраїлі – тільки в перший). Звичаї Седера містять у собі глибокий сенс. Кожен єврей має усвідомлювати, що звичаї ці священні, і виконувати їх потрібно, не нехтуючи жодними, навіть найдрібнішими деталями. Черговість Седера ви можете знайти в книзі “Великодня Агада”.
Основні заповіді та звичаї Седера:
– розповідати про вихід з Єгипту;
– їсти мацу;
– їсти марор (гірку зелень);
– випити чотири келихи вина або виноградного соку;
– їсти мацу разом із марором (“корех”);
– закінчити трапезу мацою (“афікоман”);
Не можна починати Седер раніше виходу зірок, проте варто заздалегідь накрити стіл і підготувати все необхідне.
Діти – головні учасники Седера! Тора кілька разів підкреслює, що розповідь про вихід з Єгипту призначена насамперед для дітей. Для того, щоб діти не заснули і не втомилися, варто вкласти їх спати вдень, а під час Седера, особливо під час самої розповіді, – дати їм горіхів або інші ласощі.
Дні свята
Свято Песах триває вісім днів. На третій день починаються т. зв. “будні свята” – напівсвяткові дні, звані Холь-аМоед. Заключні два дні – сьомий і восьмий – є святковими (в Ізраїлі – тільки останній день). У ці дні, як і в перші два дні, заборонено будь-яку роботу, а вогонь запалювати можна лише від уже палаючого вогню.
На восьмий день свята під час ранкової молитви вимовляють поминальну молитву “Ізкор”.
За хасидською традицією, заведеною ще Баал-Шем-Товом, в останній день Песаху влаштовують спеціальну “трапезу Мошиаха” – їдять мацу і п’ють чотири келихи вина.