Пурим Шушан Пурим

14 Adar 5785 (13 Бер, 2025) | Історія хасидизму, Громада, С

ПУРИМ ШУШАН ПУРИМ 14-15 АДАРА — ЦЕ СВЯТО ПОРЯТУНКУ ЄВРЕЇВ ВІД РУК ВОРОГІВ ЗА ЧАСІВ ПЕРСЬКОГО ЦАРЯ АХАШВЕРОША (АРТАКСЕРКСА), СВЯТО ПОРЯТУНКУ ВІД ЛИХОДІЯ АМАНА, ЯКИЙ ЗАДУМАВ ЗНИЩИТИ ВЕСЬ ЄВРЕЙСЬКИЙ НАРОД.

Історія свята

У 355 році до н.е. Аман – верховний сановник при дворі Ахашвероша домігся від царя ухвалення указу про повне винищення всіх євреїв в імперії. Стараннями ж духовного лідера євреїв Мордехая і його племінниці Естер, яка, зберігаючи в таємниці своє походження, стала дружиною царя, плани Амана було зірвано, а сам він загинув разом з іншими недругами євреїв. День, призначений для знищення євреїв, перетворився на день їхньої перемоги над ворогами і відзначається як веселе свято.

Дні Пурима

Дні 14 і 15 Адара – два дні Пурима.

Сувій Естер говорить:

“Євреї в Шушані п’ятнадцятий день зробили днем свята. Євреї ж сільські встановили святом 14 Адара”.

У наш час “Шушанський Пурим”, тобто 15 Адара, святкують, окрім Шушана, у найдревніших містах Землі Ізраїлю (зокрема, в Єрусалимі), у решті ж місць Пурім святкують тільки 14 Адара (24 березня 2024 року).

Святкування Пурима

Чотири основні заповіді Пурима:

  • Читання Сувою Естер

  • Бенкет і веселощі

  • Посилання частування (“мішлоах манот”, “шалахмонес”)

  • Пожертвування бідним

Мудреці також встановили, що в Пурим слід читати уривок із книги Вихід, що починається словами “І прийшов Амалек, і воював з Ізраїлем у Рефідімі”, а також, що в усіх молитвах цього дня слід читати вставку, яка містить слова подяки за чудеса: “Аль анісім”.

Ось текст цієї вставки:

“Дякуємо Тобі за чудеса, за порятунок, за звитяги, за перемоги, за війни, які Ти вів за батьків наших у ті дні, у цей час (року). За днів Мордехая та Естер, у столиці Шушан, коли повстав на них нечестивий Аман, замисливши винищити, вбити й погубити всіх юдеїв, від юнака до старого, дітей і жінок, одного дня, у тринадцятий день дванадцятого місяця, він же місяць Адар, і все їхнє майно розграбувати; але Ти у великому милосерді своєму знищив задум його і звернув відплату на його ж голову, і повісили його і синів його на дереві”.

Не варто займатися в Пурим буденною роботою, хоча це й дозволено.

Сказали про це Мудреці:

“Від буденної роботи, зробленої в Пурим, не побачить людина благословення”.

Читання Сувою Естер

Кожен зобов’язаний двічі прослухати в Пурим читання Сувою Естер: увечері (24 березня 2024 р.) і наступного дня вранці. Заповідь ця лежить і на чоловіках, і на жінках. І найкраще слухати читання Сувою в синагозі за великого скупчення народу, оскільки це також є “прославлянням дива”.

Сувій перед читанням розгортають і складають “гармошкою”, тому що у вірші 9:20 він названий не сувоєм, а “листом про Пурим”.

Під час читання Сувою особливо виділяють вірш “тієї ночі тікав сон від царя” (6:1), бо цей момент – основа дива, і починаючи з нього було явно виявлено порятунок. Також виділяють під час читання імена десяти синів Амана (9:7-10), читають їх на одному подиху, щоб показати, що всі вони становили єдину силу і всі разом були повалені та вбиті.

При словах “і послав Мордехай лист до всіх юдеїв” (9:29) злегка піднімають Сувій і показують громаді, бо Сувій Естер і є той самий лист. Також заведено стукати, тупотіти ногами та іншими способами шуміти під час проголошення імені Амана, бо сказано:

“Зітри пам’ять про Амалека”. До Пуриму роблять навіть спеціальні іграшки – тріскачки, якими діти тріщать під час вимовляння імені Амана.

Бенкет і веселощі

Основний бенкет Пурима – вдень, уже після ранкового читання Сувою Естер, і на ньому має бути багато їжі, вина і радості. Святкову трапезу напередодні, після вечірнього читання Сувою, теж влаштовують урочисто, і вдягають святкові шати, і запалюють свічки; але денний бенкет Пурима – заповідь, і його розпочинають незабаром пополудні і продовжують до ночі. Ранковий час між читанням Сувою і бенкетом використовують для надсилання частування і для пожертвувань бідним, тобто для виконання третьої і четвертої заповідей Пурима.

Відомо, що чудеса Пурима пов’язані з вином: на бенкеті в Ахашвероша була скинута цариця Вашті, і на її місці опинилася Естер; падіння Амана сталося під час бенкету, який влаштувала Естер; а відомо також, що через каяття й повернення до Б-га євреї виправили той злочин, що вони вчинили своєю участю в бенкеті Ахашвероша; тому наші Мудреці, нехай буде благословенна їхня пам’ять, постановили:

“На бенкеті Пурима слід випити так, щоб уже не відрізняти фразу “проклятий Аман” від “благословенний Мордехай”.

Хоча слід зробити свій бенкет у Пурим якомога щедрішим і веселішим, але ще важливіше використати наявні можливості для кращого виконання заповіді “надсилання плодів” та особливо “пожертвувань бідним”, бо немає для єврея більшої й достойнішої радості, аніж тішити серця бідних, сиріт, удовиць і прибульців.

Найпопулярніша страва Пурима – гоменташ – трикутна булочка, начинена маком із медом.

Пожертвування бідним

Сувій Естер говорить:

“Щоб зробили євреї ці дні днями бенкету і веселощів, і надсилання подарунків один одному, і подаяння бідним” .

У Пурим кожен зобов’язаний дати пожертвування не менш ніж двом нужденним. Ця заповідь є додатковою щодо загальної заповіді пожертвувань, про яку говорить нам Тора. Подарунки мають бути зроблені вдень у Пурим, найкраще – одразу після ранкового читання Сувою Естер, для того, щоб допомогти бідняку влаштувати святкову трапезу.

Посилання частувань (“мішлоах манот”, “шелахмонес”)

Для виконання заповіді “надсилати частування один одному” кожен зобов’язаний надіслати в подарунок щонайменше одному другові (чоловік – чоловікові, жінка – жінці) не менше ніж по дві страви. У цьому разі під “частуванням” розуміють якісь продукти, які можна з’їсти або випити відразу, без подальшого приготування. Прийнято “посилати частування” через посланця, а не самому, бо в самій назві заповіді сказано “послання”, тобто через кого-небудь. Так само, як і подарунки бідним, частування посилають вдень, а не напередодні ввечері.

Пуримшпіль

У Пурим влаштовують традиційну виставу, яка називається Пуримшпіль. Дорослі разом із дітьми переодягаються в різні костюми, надягають маски, іноді влаштовується велика карнавальна хода. Звичай перевдягання має глибокий символічний сенс: хоча обличчя Вс-вишнього сховане, і Він не показує явно Своє управління світом, але це лише зовнішня оболонка; Вс-вишній незмінний і залишається таким самим, яким Він явив себе нам під час виходу нашого з Єгипту. До часів Естер чудеса були явними, починаючи з цього часу вони стали прихованими, але суть їх не змінилася.

buttons